Samochody w leasingu — zanim podpiszesz umowę, dowiedz się więcej

To, że przedsiębiorca, a coraz częściej także osoby prywatne mogą wziąć leasing na samochód wie każdy. Nie każdy jednak wie, na czym dokładnie polega ten proces i jakie formalności należy spełnić. Jednym z najważniejszych dokumentów, o których nie można zapominać, jest umowa leasingowa. Co trzeba o niej wiedzieć? Na jakie punkty szczególnie zwrócić uwagę?

Leasing na samochód — co warto wiedzieć o umowie leasingowej?

Umowa leasingu to inaczej umowa nazwana. Oznacza to, że jej zapisy zostały prawnie uregulowane w przepisach Kodeksu Cywilnego. W Polsce obowiązuje zasada swobody umów, co oznacza, że każda ze stron może praktycznie dowolnie kształtować stosunek prawny, o ile nie będzie on naruszał obowiązujących w naszym kraju przepisów prawa (np. nie można podpisać umowy, w której zlecone zostanie popełnienie przestępstwa) oraz zasad ogólnych współżycia społecznego.

Szukając odpowiednich zapisów warto mieć na uwadze, że powszechnie używane rodzaje umów posiadają treści, które zostały uregulowane przepisami. Istnieją także umowy, które ukształtowano poprzez praktykę, jednak próżni ich szukać w ustawach i rozporządzeniach. Czasami praktyka wymusza na ustawodawcy, aby ten unormował nieformalne typy umowy. Tak właśnie stało się z umową leasingu, która do Kodeksu Cywilnego trafiła w 2000 roku.

Samochód w leasingu — kupno, ale jednak nie do końca

Celem umowy leasingu jest kupno rzeczy, w tym przypadku samochodu przez podmiot finansujący, któremu oddaje się go w użytkowanie. Podmiot, z którym podpisana jest umowa, może liczyć z tego tytułu na określony pożytek. Należy pamiętać o tym, że umowa leasingu jest odpłatna — podmiot, który bierze samochód w leasing na firmę musi zapłacić na rzecz finansującego określone wynagrodzenie, które wynosi co najmniej tyle, ile cena zakupu auta. Płatność za pojazd następuje w ratach, których wysokość oraz termin płatności zostały wcześniej uzgodnione przez strony i wpisane do umowy leasingowej.