Kurator sądowy

Według ustawy Kodeksu Karnego kurator sądowy jest funkcjonariuszem publicznym, który pełni obowiązki w zespole kuratorskiej służby sądowej. Zajmuje się realizacją określonych przez prawo zadań wychowawczo-resocjalizacyjnych, profilaktycznych oraz kontrolnych.

Zawsze zadania są związane z orzeczeniem sądu. Kurator sądowy wykonuje swoją pracę w zakładach zamkniętych, zakładach karnych, opiekuńczo-wychowawczych i leczniczych. Ponadto, kuratorzy pracują w miejscach zamieszkania swoich podopiecznych. Kuratorów sądowych można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej z nich zaliczamy kuratorów zawodowych. Drugą grupę stanowią kuratorzy społeczni. Kuratorzy zawodowi realizują orzeczenia sądu w sprawach karnych. Swoje zadania pełnią względem osób dorosłych. Z kolei kuratorzy społeczni zajmują się sprawami rodzinnymi i nieletnimi. W ramach wykonywanego zawodu kuratorzy mają prawo odwiedzać swoich podopiecznych w godzinach od 7 rano do 22 wieczorem. Podczas wizyt kuratorzy proszą lub żądają informacji, które są niezbędne do wyjaśnienia i prowadzenia sprawy. Do głównych zadań kuratora należy wywiad środowiskowy. Każdy kto marzy o karierze kuratora sądowego zawodowego jest zobowiązany spełnić następujące warunki. Należy posiadać obywatelstwo polskie, korzystać z pełni praw obywatelskich i cywilnych oraz cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Ponadto, pod uwagę brane są również zdolność i stan zdrowia pozwalający na wykonywanie tego zawodu. Od przyszłego kuratora wymaga się ukończenia studiów wyższych oraz otrzymania tytułu magistra z zakresu nauk prawnych, psychologicznych, pedagogicznych lub socjologicznych. Następnie należy odbyć aplikację kuratorską oraz pozytywnie zdać egzamin kuratorski. Aplikacja kuratorska trwa rok, a aplikant podczas jej trwania uczy się zasad funkcjonowania i działalności sądu, zakładów zamkniętych, opiekuńczo-wychowawczych i leczniczo-terapeutycznych. Poznaje codzienne obowiązki, metody pracy i sposoby resocjalizacji. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.